2016-09-14

Pikajuna autiomaan



Ennen pitkää postausta ajastani Pekingissä ajattelin hieman avata ajatuksia junamatkasta Ulan-Batorista Pekingiin. Kuljin matkan kalliilla turistien kansoittamalla ”Trans-Mongolia” –nimellä kulkevalla junalla 0043, joka kulkee siis Moskovasta Pekingiin Mongolian halki. Juna saapui asemalle minuutilleen aikataulussa kuljettuaan 5 yötä Moskovasta. Miksi Suomessa lyhyenkin matkan junat ovat järjestään aikataulusta jäljessä, vaikka yhtälailla niidenkin pitäisi olla automatisoituja ajoja?

Ei ihan viimevuoden mallia tuo veturi


Autiomaasta bongasin kotkia, kamelin ruumiin ja pari hiekanjyvää


Junaan hyppäsi kyytiin melkoinen määrä reppureissaajia ja heidän kanssaan jaoinkin toisiksi viimeisen vaunun. Ei ollut vaikea nähdä sitä totuutta, että me ulkomaalaiset oltiin maksettu tästä yhden yön junamatkasta poskettoman paljon, liki 200 euroa, ja siksi saatiin majoittua viimeisissä vaunuissa. Kiinassa ensimmäiset vaunut ovat ne johon myydään halvimmat paikkaliput (yöjunien istuma- ja seisomapaikat). Takana matkustavat rikkaat.



Viereisessä hytissä oli jälleen suomalaispariskunta, jonka kanssa tuli rupateltua niitä näitä ja päiviteltyä tuota hintaakin joka oltiin lippuihin laitettu. Asemalta sen olisi saanut satasella ja eri junaa käyttäen varmaan 30 eurolla. Kiinalaisen junan puitteet Venäläiseen verrattuna olivat aivan kamalat. Vessan taso oli luokkaa hirvitys, nukkuma-alusta oli kova vaneri, jonka päälle oli vedetty kangas ja käytävät täynnä murusia ja roskia. Säilytystilaa kamppeille oli paljon vähemmän, kuin edellisessä junassani, mutta onneksi tähän hyttiin majoittui lisäkseni vain yksi skotlantilainen. Saatiin siis kahdestaan jakaa neljän hengen hytti. 

Turhan tuulettimen tilalle olisin toivonut vaikka hyllyn


Onneksi maisemat tällä matkalla olivat ehkä koko Siperian radan huisimmat. Gobin autiomaa ja aavikko-osuudet etenkin olivat vakuuttavia, kuin seilaisi avomerellä, mutta silmänkantamattomiin onkin hiekkaa eikä merta. Todella vakuuttava elämys. Junan lähdettyä aamulla 8.30, oltiin vasta illalla 8 aikoihin Kiinan rajalla. Siinä menikin liki viisi tuntia selvittäessä passeja, viisumeita ja matkatavaroita, mutta ennen kaikkea aikaa vei pyörien vaihto vaunuihin. Kiinan raideleveys on pienempi, kuin Euroopassa (ja muualla maailmassa), joten muutama tunti vierähti, kun vaunuja nosteltiin ilmaan ja alle laitettiin uudet pyörästöt. Ei sinäänsä mikään kovin mielenkiintoinen toimenpide ja vielä vähemmän sitä kiinnosti katsella samalla kun ripulia pidätteli. Vessaanhan ei ole asiaa, kun juna on pysähdyksissä ja vaunu nostettuna korkealle ilmaan.



Onneksi pyörien vaihdon jälkeen juna ajoi Erlianin asemalle ja viipyi siellä 1.5 tuntia lähtien näin aikataulun mukaisesti joskus yhden jälkeen yöllä eteenpäin. Asemalaiturilla soi kiinalainen musiikki, missään ei näkynyt ketään, mutta onneksi asema oli auki ja tarpeille pääsi useamman kerran. Seuraavana aamuna herättyäni muutaman tunnin unien jälkeen maisemat olivatkin jo perin Kiinalaiset. Riisipeltoa toisen perään ja välillä suuria tehdasalueita. Kaikki näkemäni joet ja järvet vihreässä liejussa ja vesi sameaa.  Ilma oli kuitenkin kirkas ja Pekingin lähestyessä alkoi tunneliosuudet. Juna kulkee sokeritoppavuorten (tai kukkuloiden) läpi ja lyhyitä tunneleita on varmaan 50 yhteensä. Niiden välissä voi katsella alas laaksoihin ja pikkukyliin ja ihmetellä, kuinka maisemat ovatkin niin erilaiset kuin edellisenä iltana. Jossain vaiheessa sukellettiin Kiinan muurinkin alitse, mutta tämä jäi itsellä huomaamatta.

Jos Kiinalainen juna jää jälkeen kaikessa mukavuudessa ja hygieniassa Venäjän junaan verrattuna, niin yhdessä asiassa se on ylivoimainen. Ikkunat saa nimittäin vedettyä alas ja pään työnnettyä ulos, jolloin voi katsella veturin ja etuvaunujen matkaa kaukana edessä. Tällä saa myös torjuttua useamman päivän aikana voimistuneet hajut vaunussa ja kuumina hetkinä virkistystä. Yhden yön matkaksi nähtävyydet huomioiden tämä oli ihan passeli kyyti, vaikkakin junalippu kakkosluokassa on kalliimpi, kuin lentolippu samalla välillä. Jos aiotte joskus matkustaa yhtä kyytiä tai pidempiä pätkiä Siperian rataa pitkin, niin ottakaa ihmeessä joku Venäläinen, mieluiten paikallinen, juna. Näistä kolmesta kansainvälisestä ja kuuluisasta Siperian junasta tämä Trans-Mongolia on ehdottomasti kallein vaihtoehto ja Kiinalaisten operoimana myös tasoltaan heikoin. Trans-Manchuria –juna oli loistava ja turistien määrä junassa vähäinen. Vladivostokkiin matkaavasta Trans-Siberia –junasta minulla ei ole kokemusta, mutta se sijoittuu näiden kahden välillä ollen hieman edullisempi, kuin Mongolian juna, mutta turistien suuressa suosiossa. Hinnat ja tietoisuus lisääntyvät kuitenkin vauhdilla, joten jos olet aikeissa joskus matkustaa Venäjän halki, kantsii se tehdä heti kun on mahdollista!

Saastepilvestä ei tietoakaan




Ensi kerralla sitten pitkää juttua Pekingin seikkailuistani autiolla muurilla, ukkosmyrskyn keskellä ja Sanlitunin neonvaloissa. 

1 kommentti: