// Wifin heikkoudesta johtuen kuvia on vielä vähän. //
Toiseksi ylin, Peking
Tätä kirjoittaessa Novosibirsk, keski-Siperian
keskus on jäänyt jo kauas taakse ja juna kiitää kohti viimeistä suurta etappia
Irkutskia ennen, kuin minun 84 tunnin toinen etappi Siperian junalla saa
arvoisensa päätöksen. Junassa on ollut mahtavaa vaikka silloin tällöin
loputtomalta tuntuvan puumetsän ja peltojen tihrustaminen likaisesta ikkunasta
onkin saanut ajan kulumaan ihan ennätyshitaasti. Mutta kun on tylsää, voi aina
hakea kupposen lämmintä teetä samovaarista ja ottaa kirjan käteen. Olen lukenut
muutaman opuksen tässä parissa päivässä ja todennut muun muassa Jacobsin
pikakahvin (jota hyttitoverini tarjosivat) olevan kamalinta pikakahvia mm.
ikinä. Eipä ne niiden suklaakeksitkään olleet mitään gurmeeta…
Safkis
Junassa on minun hytissä koko matkan Swat
Teamin, Marine Forcesin ja muiden USA:n armeijan erikoisosastojen palveluksesta eläköitynyt
keski-ikäinen Anders, vaimo ja heidän poikansa Stefan. Ensin epäilin mitä
matkasta tulee perheen kanssa samassa hytissä, mutta tämän kanssa matka on
mennyt oikein leppoisasti. Mies puhuu hyvää englantia ja on kertonut paljon tietoa
tästä Siperian radasta ja ajastaan Yhdysvaltain armeijan palveluksessa.
Tyypillinen noin 20 minuutin pysähdys matkalla
Lisäksi viereisestä vaunusta löytyi yllättäen
kaksi suomalaista reppureissaajaa matkalla Intiaan. Heidän kanssaan olen saanut
juteltua vähän vapaammin ja ollaan yhdessä muun muassa päivitelty vaunun
bossia, joka bostailee meidän vaunussa ilman paitaa maha roikkuvana, leffoja
katsellen ja hirmuisia kekoja pähkinöitä popsien. Miehen kanssa ei kannata
joutua tuolle noin 60 senttiä leveälle käytävälle yhtä aikaa tai muuten joutuu
peruuttaa takaisin hyttiin. :D
Alkumatkasta maisemiin ei pahemmin kannata
satsata, mutta Novosibirskin jälkeen ne ovat oikeasti jo kuvattavia ja
mielenkiintoisia. Tätä ennen korkea puumetsä peittää molemmilta puolilta rataa
näkyvyyden. Metsä tai pikemminkin noin 30 metriä leveä metsän kaistale suojaa
rataa pahimmilta lumikinoksilta, jotka alueella ennen Novosibirskiä ovat
talvisin keskimäärin 2 metrin korkuisia. Junasta näkee myös paljon
ratatyöntekijöitä, jotka asuvat perheineen junaradan lähistöllä valtion
tarjoamissa vihreissä tai turkoosisissa, yleisesti rumissa, rakennuksissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti